Hjälpande inlägg - positivitet

Jenni skriver, Videos / Permalink / 14
 
Jag vill inte bara vara ytlig. Vill inte framstå perfekt eller finkänslig, utan vill nå ut till er och inspirera på bästa sätt som möjligt. Att reflektera om livet är viktigt för mig. Det, i kombination med min passion för att skriva, gör mig villig att skriva om annat än smink och skönhet då och då. I hopp om att kunna hjälpa någon. Därför kommer texter där jag reflekterar om saker mellan himmel och jord att dyka upp i kategorin "Jenni skriver" framöver... Jag vill bara få ut något av mina tankar och skriva av mig ibland. Idag ska jag berätta om min syn på positivitet!  
 
Har mer eller mindre alltid varit den som legat och klagat på allt, och aldrig någonsin varit riktigt nöjd över min tillvaro. Känner du igen dig? Kanske inte, kanske vet du inte ens att du ligger där och gräver ner dig. Eller så vet du precis vad jag pratar om. I dagens samhälle är det enkelt att bli otacksam, börja må dåligt och tappa motivationen. Vi lever i en rätt så kylig värld, och att vara lycklig är inte så enkelt som det låter. Då vill jag ställa en fråga: Har ni någonsin funderat över hur mycket orden positivitet och lycka hör ihop?
 
Det är du själv som kan hjälpa dig ur den här gropen full av negativitet. Lägg inte det ansvaret på andra eller annat. Det spelar ingen roll hur du har det just nu. För med ett positivt sinne kan vem som helst få ett bättre liv. Det finns människor som lever utan mat, pengar och hem - men som ändå är lyckliga. För att de djupt inne i sig själva lärt sig att vara tacksamma över livet i sig. Det är någonstans här vi måste börja. Att sluta tänka på det vi inte har, och istället vara tacksamma för vad vi har just nu. Och inte minst, börja kämpa på att uppnå våra drömmar. Vi kommer aldrig att få allt, men en negativ syn på tillvaron och tankebanor som "jag kommer aldrig att uppnå det" leder till en ond cirkel full av negativitet. Livsglädjen går aldrig upp av att klaga. Därför måste man ta sig i kragen och kämpa för att skapa ett så bra och minnesvärt liv som möjligt, det händer aldrig automatiskt. 
 
Jag var den som tog mig själv i kragen för ett tag sedan och bestämde mig. "Kommer jag vara negativ för resten av mitt liv, så kommer jag aldrig heller att bli lycklig". Ligger jag här och gråter över mål jag vill nå i livet men är för lat för att ta tag i dem, så har jag ingen annan än mig själv att skylla. Det gäller att ta sig upp, vara positiv och tänka "jag SKA skina som en sol hur mycket världen än vill bryta ner mig idag". Börja kämpa för ditt drömliv. Skriv ner ditt drömliv på ett papper, våga överdriva. Och sedan börjar du att jobba för dessa mål hur ansträngande det än känns. Annars kommer du leva ett liv i ånger för att du aldrig gjort det du velat som mest. Tänker du alltid "det är ingen idé" eller "mitt liv är värdelöst" är det inte heller konstigt att livet aldrig blir bättre. Oftast är det vi själva som inbillar oss att livet är så mycket sämre än det faktiskt är. Det är när man börjar tänka positivt lycka uppstår. Spendera inte helgerna hemma i din säng med ångest, börja njuta av livet istället. Gör något som är viktigt för dig varenda dag. Att orka ta sig upp och göra saker, små eller stora, är det som tar oss framåt. 
 
 
 
 
Att tänka positivt och se ljust på saker kommer lämna mindre utrymme för det dåliga. Gör det mesta av livet, och gör det nu. Tro på att du kan uppnå ett bra liv, och tänk ut vad ett bra liv är för dig. Vad vill du kunna se tillbaka på om 30 år och le åt? Jag tror knappast det är åt allt det du inte gjorde när du var för negativ för att ge det ett försök. Våra sinnen är såpass starka att när vi väl bestämmer oss för att vara positiva förändras hela livet till det bättre. Du kommer känna stolthet när du ställer dig upp och slåss mot dina hjärnspöken. Gör dig av med allt som ger dig negativ energi. Sluta slösa tid på människor som inte är tacksamma över att ha dig i ditt liv. Har du haft ett jobbigt förflutet så låt det gå, det är livet här och nu du har makten att förbättra. Börja prioritera ditt välmående, och inse att vad som än trycker ner dig idag kan du behärska och bli vinnare över. Lycka och positivitet hör ihop, de allra lyckligaste människorna jobbar hårt för att göra det bästa av varje dag... Så häng med mig - gör 2015 till ditt mest positiva år hittils! Åk på äventyr, utmana dig själv, gör saker som är utanför din comfort zone. Våga satsa på det du vill uppnå med ditt liv. Le mycket, även under regniga dagar. För det ska jag. 
 
 Till sist vill jag dela med mig av ett videoklipp som verkligen hjälpte mig att inse hur dåligt negativa tankar påverkar oss. ♥
 
#1 - - sofia:

Du är grym Jenni!!! Den här texten hjälpte mig sååå mkt. Det är verkligen sant att med positivitet kommer man långt :))

#2 - - MATILDA:

såå bra skrivet pirkko!! <3 love you, du är bäst

#3 - - Josefine ♔:

Oh vilket bra inlägg! :D

#4 - - Linn♡:

Sjukt bra inlägg måste jag säga!! Så peppande och bra♥♥♥ Jätte bra verkligen:))

Hoppas du har haft en bra dag:))
Kramar!!

#5 - - wiolettan.:

Djupa och sanna tankar du förmedlar här. Klokt och bra skrivet.
Detta med att vara positiv kanske inte alltid är så lätt. Jag försöker att vara optimist och inte låta ledsna eller mörka tankar få styra över mig.
Redan som liten var jag känd för att vara glad och optimistisk.
En granne sa till min mamma.
"Hur kan jäntan vara så glad jämt"? Han menade mig då.
Tack för ditt besök hos mig.
Kram!

#6 - - Ninni - Vimsiga mamman:

Sv. tack så mycket :))

Så många bra tips

#7 - - Stina:

Hur bra skrivet som helst! =))

#8 - - Erika:

Superbra inlägg och videon du la upp likaså - inspirerande! :)

#9 - - Life of Johanna:

Bra inlägg och att du lyfter det.

#10 - - Linnéa:

åhhh så klok du är!!!

#11 - - Anna ♥ FOTOMEDMERA - fotoblogg med inslag av musik, film, konst & vardag:

Heh, jag är alltid negativ. Tycker det är mycket roligare så ;)

#12 - - Rebecca:

Tack för ett upplyftande inlägg!! Tror att tankarna påverkar en otroligt mer än vad vi förstår.

Åh alltså videon, tror jag dör lite <3

#13 - - Lackert:

Så himla bra skrivit :) Är i en sådan där svacka just nu, hamnar där då å då så kändes bra att läsa detta :)

#14 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Superbra inlägg :)

Till top