Makeup talk

Jenni skriver, Jenni tipsar, Smink / Permalink / 26
 
 
Idag har jag tänkt gå igenom 5 av mina stora utgångspunkter när det gäller smink! Det här inlägget skriver jag inte för att trampa någon på tårna, utan för att inspirera er och ge lite tips på hur ni kan tänka och göra inom smink. Enjoy!
Jag tycker detta är prio ett om du någonsin vill få till riktigt snygga sotningar eller looker över huvudtaget. Jag vet att många av er säkert nöjer er med applikatorer som följer med i ögonskuggspaletter från IsaDora eller sminkborstar från H&M. Då vill jag bara säga - skönt för er! Alltså, det är inget fel med det. Men här är mitt tips till er som vill utveckla ert sminkande, som vill få det LÄTTARE att fixa snygga looker och göra det tusen gånger roligare att sminka er - köp BRA sminkborstar. Då menar jag inte att de måste vara svindyra, men oftast lönar det sig faktiskt att köpa borstar från t.ex. MAC eller Sigma. Tre billigare och grymma alternativ: TiKei, Real techniques och e.l.f
Det här är en så himla viktig punkt för mig och många andra. Våga använda färg! Jag gillar inte "natural look"-normen, då många får det att låta som att man MÅSTE vara så himla naturligt sminkad för att det ska vara snyggt och accepterat, strunta i det. Visst kan det vara fint att använda neutrala färger och det gör jag ofta, men just att det har blivit en grej att "du måste vara svagt sminkad till skolan, endast vid speciella tillfällen kan du gå wild and crazy, annars blir det för mycket" och så vidare är bara så FEL i mina ögon. Jag förstår grundtanken, men den grundtanken är på tok för tråkig och okorrekt. Du behöver inte sminka dig som en clown bara för att du använder färg eller mycket smink! Det är så himla snyggt att matcha sin lila tröja med lite lila ögonskugga, och du kan kombinera den lila ögonskuggan med en lite mer neutral färg som grå eller svart. Förstår ni hur jag menar? Ett färglöst liv är inget roligt liv. Våga stå ut och experimentera, att passa in är ingenting du borde göra! Det du borde är att göra vad du själv tycker och känner för att göra. Sugen på att bära en rosa ögonskugga? GÖR det. De intressantaste människorna jag vet om är de som inte bryr sig om normer utan ser ut och gör exakt som dom vill. Det är attraktivt. Inget ont mot er som bara sminkar er lätt med naturella färger, jag vill bara inspirera er som vill till att våga mer.
 
Den här punkten går ihop ganska mycket med den förra, men jag vill bara säga att du absolut inte ska vara rädd för att tänka utanför boxen. Vi människor behöver inspiration och riktlinjer till vad vi ska göra, men var inte rädd för att använda din kreativitet och utveckla det du lärt dig från alla andra. Smink är så himla roligt att bara leka runt med och komma på egna grejer med, utnyttja det! Du behöver inte gå ut genom dörren med ögonskugga över hela ansiktet, det är inte vad jag menar. Men våga sitta inne på ditt rum och leka runt med alla sorters färger och mönster, då utvecklas du enormt mycket och smink blir plötsligt till konst.
Tänk dig att ditt smink är som ditt egna Real-Life-Photoshop. För det är det! Känner du dig missnöjd med din ansiktsform? No worries, med konturer kan du forma ditt ansikte hur du vill utan att göra en plastikoperation. Med hjälp av en färg mörkare än din hudton kan du skapa illusioner av skuggor som gör att ditt ansikte t.ex. Ser smalare ut, fyrkantigare ut, rundare ut... Beroende på vad din ansiktsform är och hur du vill att den ska se ut.
Bra guide på hur du kan konturera din ansiktsform!
Många vet inte ens om att det finns något som heter "sudda ögonskuggan". Vilket är lite synd! För att få en så snygg sotning som möjligt, och ge den en gradient effekt är det viktigt att du suddar din ögonskugga i kanterna. Vi vill ju att det ska vara en skugga - inte ett lager av färg med en hård kant. Förstår ni hur jag menar? Med en blending brush, det vill säga en fluffigare borste suddar du enkelt kanterna på din ögonskugga. Här har ni en toppenbra bild som visar vilken skillnad det gör:
 Bild: Helena Rönnblad 
 
Hoppas att mitt lilla inspirations-och tipsinlägg var till hjälp! Kramar ♥
#1 - - Olivia Magnusson:

åh bra tips!

sv: taack :D
kram♥

#2 - - Bella:

Jätte fin blogg! :)
kika gärna in på min om du har tid
www.isabellamillings.blogg.se

#3 - - Lilly:

så jääääkla bra tips!!

#4 - - Astrid:

Snyggt Jenni!!:-D hoppas du inte blev ledsen när vi pratade om " lite smink " på skolan hos Anna! ❤

Svar: Aww tack! Nejnej gumman, jag förstår hur ni tänker och kom inte ens ihåg att vi pratade om det hos anna haha :D det är helt lugnt, jag vet att ni inte är sådana som "dömer" folk som har mer smink än andra på skolan! Såå jag syftade absolut inte på er. Bästa ❤ ❤
jennisbeauty.blogg.se

#5 - - mot plus:

superbra tips!! =)

låter som du har riktigt mysiga mornar! =)

#6 - - NATHALIE - Fashionblog :

Bra inlägg och tips :) kram

#7 - - Jessica:

bra inlägg!! :)

#8 - - Marran:

Vilka bra tips!

SV:
Så lite så! Bara att fråga om det är någonting annat du undrar över :)

#9 - - Sara:

Älskar dina sminktips :) !!

#10 - - fashion:

Hoppas att du har en bra dag! :)

#11 - - RMCK - en skönhetsblogg:

Såå bra tips!

#12 - - VERONICA - fashionblog:

Riktigt grymma tips tjejen! :) Hoppas du haft en grym helg, och att din söndag blir sådär extra mysig. Kramar!

#13 - - Emelie:

Jättebra tips :D

#14 - - Tea:

Åh, verkligen kanonbra tips alltså!! Jag suger på att sminka mig, så dessa var verkligen bra! Måste införskaffa mig lite bra borstar och så :D

SV: Hihi ja men eller hur alltså, så himla gott! ;)
Förresten, jag har min första frågestund på bloggen nu, så om det är något du undrat över så finns det chans att fråga på! :)
Ha en fortsatt fin söndag nu fina du, kram! <3

#15 - - Sanna Widman:

Hejsan!
Nu är vinnarna uppe i Veckans Blogg. Kika in och var gärna med igen.
http://sannawidman.se/2014/august/veckans-bloggar-ny-omgang-5.html#comment

Ha en fortsatt bra söndag :)

#16 - - sofia:

Har har du din rainbow glitter sminkning ;) http://sofiaroos.blogg.se/2014/august/requested-makeup-glitter-rainbow.html

Svar: Snyggt jobbat tjejen! Gillar den starkt :) kramar
jennisbeauty.blogg.se

#17 - - Natalie:

Vilka bra tips!!

#18 - - Alice:

Superbra inlägg! :D

#19 - - V I L M A L A ♔:

Åh så himla bra inlägg! Vänder mig alltids hit när jag behöver tips XD

#20 - - lucydee:

Vilket bra inlägg :)

#21 - - Sofia:

så bra tips :D

#22 - - Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

Det här är verkligen ett kanontips!

#23 - - Julia:

bra inlägg! :)

#24 - - Sofie♥:

Så himla bra och roligt inlägg! :D

#25 - - Josefine ♔:

Bra tips! :D

#26 - - E.W - Photography:

Tack tjejen:D

denna bloggen gillade jag:D

Till top